kojatillslott.blogg.se

Björn och Annica, två lyckliga tofflar med två galna kids. Följ oss i vår vardag där vi varvar husbygge med småbarnstiden.

Jakten på en nyttig frukost.

Publicerad 2015-10-03 09:25:00 i Mat,

Jag driver en till synes omöjlig jakt här hemma.
Jakten på en nyttig men samtidigt GOD frukost.
Jag hade gärna ätit Marabou choklad 7 dagar i veckan men jag inser ju själv att det inte är hållbart.
 
Antingen är det jag som är kräsen eller så är det nyttig mat det är fel på, svårt att säga.
För att jag ska kunna äta det måste i alla fall klökeffektskalan 1-10 ligga på 1-2...
 
Har testat det mesta, från vänners tips till folk som livnär sig på att dela recepts tips men utan framgång.
 
Senast var väl den här chiapuddingen som jag höll på att kräka upp i vasken bara av att smaka på...
För att inte glömma kvalg som varannan människa verkar trycka i sig nu för tiden..
Första skeden gick helt okej men sen plötsligt var det som om något sög upp allt saliv i munnen och man fick liksom svälja allt utan glidhjälp ner.
Än är det inget som slår mina himmaluade smoothies.
Dom är faktiskt riktigt goda men självklart har jag ett problem med dom också..
Problemen heter bananflugor.
Så sjukt äckligt så jag vet inte vad och dom flockas ju kring bananerna när man låtit dom ligga några dagar.
 
Men idag är det Lördag så då ger jag blanka fan i nyttigheter och äter min standardfrukost.
Fem stycken vita saftiga mackor med smör och en skinkbit på.
Även kallade cellulitmackor. 👌 
 
 

Kommentarer

Postat av: Isa

Publicerad 2015-10-03 11:13:31

Hej! frukost har aldrig varit ett favoritmål för mig, men nu har jag äntligen hittat en massa gott att stoppa i magen. Jag brukar äta naturell yoghurt med banan och havreringar hallon & jordgubb från frebaco. Knäckebröd (delikatess sesam, Wasa) slinker också ner med brieost och persilja på!
Har du provat kvarg som smakar annat än vanilj, exempelvis blåbär? Får också klökreflexer av vaniljsmaken, men andra funkar bra :)) slutligen vill jag tipsa om hallonpaj och mugcake, finns massa olika varianter.
Recept på en hallonpaj; INGREDIENSER (två små skålar):
Havregryn 1½ dl
Yoghurt 2 msk
Hallon
Lite socker (valfritt)


1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Blanda havregryn och yoghurt till en smulig deg
3. Lägg hallon i botten av en ugnssäkerform och strö över lite socker
4. Häll sedan över havregrynsblandningen över
5. Ställ in i ugnen i ungefär 20 minuter, lite mer.

Svar: Tack! Det låter ju mums så kanske borde testa? 😀
Annica Dahlqvist

Postat av: Isa

Publicerad 2015-10-03 11:15:59

Glömde tipsa om smoothie med spenat, broccoli, banan, äpple, kiwi, ananas, ingefära..denna kan man självklart ändra på efter tycke och smak, men kan varmt rekommendera gröna smoothies som ett alternativ till de vanliga rosa :))

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela